tisdag 30 december 2014

MAMMAS JULAFTON


Det var med sorg i hjärtat som jag kom till min lilla mamma på julaftons förmiddag...och det kändes så vemodigt att inte få mamma hos mej på just julafton...
...men...
...när jag klev in genom dörren till mammas lilla lägenhet, så sitter mamma där glad och finklädd på sängen med den spinnande katten Sotis bredvid sej!!! Knappt hade jag fått av mej kläderna förrän vi hör en lätt knackning på dörren; "Är Sotis här?!" Ja, naturligtvis! För om Sotis är någonstans så är han hos mamma! För han älskar mammas säng eller mammas diskho, där kan han ligga i timtal! Och mamma bara älskar Sotis!
Så kommer A (en av personalen) in med Sotis tomtedräkt i högsta hugg!


Å, vad mamma skrattar när A gör Sotis till tomtekatt bakom hennes rygg! Och Sotis protesterar inte det minsta! "Han har den varje julafton!" säger A.


Med Sotis i täten går så mamma och jag ut till dagrummet...


...och snart kommer tomten L som  spelar och sjunger...

Och mamma ser så nöjd och glad ut där hon sitter i fåtöljen...
...och jag kände mej lite lättare om hjärtat när jag lämnade henne...
...för nu visste jag att mamma fick en riktigt trevlig och rolig julafton!!!
 
Och på juldagens förmiddag blev det familjefika hos lilla mamma, men jag tror minsann att mamma var lite trött efter en händelserik julafton på det bästa äldreboendet som finns!!!
 
 
                                                                                        Inga-Lill

1 kommentar:

  1. Så trevligt de gör för de gamla! Mysigt att det finns djur att bry sig om.
    Ha ett gott nytt år!
    Elisabeth o Lennart

    SvaraRadera