onsdag 30 juli 2014

STÅTOA A LA FRANCE


En dag när vi strövade omkring i den lilla vackra sta´n L`Isle sur la Sorgue, så uppenbarade sej ett litet sött stenhus vid en av de många kanalerna, på vilket det stod:TOILETTES. Jag drog mej då till minnes en liten artikel, som jag läst för länge sen, som hade rubriken: Råd till resenären. Där stod bl.a. att när man är ute och turistar, så ska man alltid passa på att besöka en toalett, närhelst en sådan dyker upp, för man kan aldrig veta när nästa tillfälle kommer.  Och nu fanns den alltså där, mitt framför näsan på oss! Ovanför den öppna dörren stod det:HOMME, d.v.s. herrar.


Jag kikade in, TRE pissoarer plus en EN ståtoa. 
"Här kan alltså FYRA herrar kissa samtidigt", sa jag till A.
" Nää", svarade han "inte på ståtoan för det stänker så förskräckligt!"
Men, i alla fall, om man liksom är tvungen...
Jag gick runt till andra sidan av det lilla huset, där stod det FEMME, alltså damer, ovanför dörren...


Ja,ja, ståtoa så klart! Men bara EN styck! Men hur lätt är det att sitta där på huk och balansera både sej själv och kissestrålen!? Jag tvekade ganska länge... Men så kom A. till undsättning... "Här", sa han, ställde sej stadigt och räckte fram handen,"jag håller i dej!" 
Jo, nu gick det något hyfsat att hålla balansen... men jag säger bara det...  att det är tur, att det utanför alla ståtoaletter finns en vattenkran...


...där man kan tvätta både händer och fötter och ev. även skor!
Och hade jag inte fått assistans av A. så hade jag nog i alla fall avstått från denna balansövning...

"Men jag tycker i alla fall att det är orättvist", sa jag till A när vi något lättade vandrade vidare i de små gränderna, "att FYRA herrar kan kissa på samma gång som EN dam!!! Tänk när det är kö, ska dom stackars damerna stå där och vänta i evighet, medan herrarna bara har att gå rakt in!!!" Nja, han höll väl inte riktigt med förstås, men eftersom vi inte kunde lösa detta problem,  så ägnade vi oss i stället åt att njuta av återstoden av dagen och insupa den härliga atmosfär som bara finns i Provence!

                                                                                                                    Inga-Lill

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar